Viimeinen ajopäivämme Santiagoon oli vauhdikasta menoa
pitkin Pan American moottoritietä Santiagoon saakka. Tietulleja oli taas matkan
aikana monta, mutta niitä on jo harjoiteltu sen verran että ryhmämme suoriutui
nopeasti läpi niistä. Minä pysähdyin ensin maksamaan kaikki ja sitten
yksitellen vauhdilla matkaan aina puomin noustessa. Koska oli lauantai ei
Santiagossa ollut tavallisia massiivisia ruuhkia ja saavuttiin jo ennen kahta
vuokraamon pihaan palauttamaan pyöriä ja parissa tunnissa palautus oli tehty.
Tavarat takseihin ja hotellille, josta suunnistaminen illalliselle jo aiemmin
hyväksi havaitsemaani italialaisravintolaan. Ilta sujui hyvin syödessä ja
juodessa ja pidettiin siinä muutama puhekkin toisillemme. Olimme väsyneitä,
mutta onnellisia ja mikä tärkeintä terveitä kaikki lukuun ottamatta pieniä
kaatumisruhjeita. Itselle nostan vähän peukkua, että pysyin koko 12 000 kilometriä
pystyssä vaikka lähellä se kaatuminen oli minullakin muutamaan kertaan.
Haasteta matkalla oli jos jonkinlaisia, mutta meillä
suomalaisilla on erinomainen kyky
ratkaista ongelmat ja meno jatkui aina, hetkittäin muun muassa
suola-autona lavalla ja ongelmia aiheuttaneet bensapumput bemareihin löytyivät La
Pazista, jotka Markus ja Matti vaihtoivat itse.
Pyöristä pientä yhteenvetoa. Kawasakin KLR:ssä ei ollut
tekniikkapuolella mitään ongelmia lukuun ottamatta Timon pyörää joka on
päästetty todennäköisesti edellisen käyttäjän toimesta keittämään ja kannen
tiivisteessä on ollut reikä. Kaatuma – ja laukkuraudat antoivat joissain
yksilöissä vähän periksi tärinässä ja niitä hitsailtiin muutamia. Pasin Yamaha
oli malleista kaikkein paras hiekalla ja ajoasento ja penkki olivat mainioita
testattuani pyörää Yamahassa ei ei ollut mitään vikaa lukuun ottamatta peilin
kiinnitystä jota ei saanut millään kiristettyä. Mitään vikaa ei myöskään minun
uudessa 2015 –mallin Bemari GS 800 –mallissa. Keskituen kiinnityspultti oli
ainut mikä löystyi. Uusi malli on selkeä päivitys verrattuna vanhempaan ja
ainakin tämän perusteella sitä voi suositella. Bemarien bensapumput olivat
matkan suurin haaste ja ne kannattaa ottaa mukaan, mikäli suunnittelee pidempää
matkaa. Lisäksi Markuksen bemarissa murtui akunkenkä tärinässä. Jarin ja Esko pyörissä ne myös irtosivat tärinässä. Nuo nyt ovat pikkujuttuja. Kawasakeissa mutterit tulee tarkistaa säännöllisesti. Bemareissa ne pysyvät paremmin paikoillaan. Touratechin muovilaukut ovat vedenpitävät ja kevyet. Ainut ongelma
olivat saranatapit, jotka tahtoivat lentää ulos tärinän vaikutuksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti